Skip navigation

Annelies Verstichel
© Isabel Pousset @ De Morgen 14 november 2009

Vrouwen in de diplomatie, ze zijn nog altijd een schaars goed. Al treedt ook daar stilaan verbetering op, zegt Annelies Verstichel. Na tal van buitenlandse omzwervingen maakt ze nu haar diplomatenstage af in Brussel. ‘Ik wil me nuttig maken met de pretentie dat ik iets kan bijdragen’, zegt ze. 

Een maand geleden woonde Annelies Verstichel nog in Pristina, de hoofdstad van Kosovo. Ze werkte er als beleidsadviseur onder paraplu van Europa, om ervoor te zorgen dat de blauwdruk van de Kososvaarse onafhankelijkheid netjes ten uitvoer werd gebracht. Haar man zag ze omd e veertien dagen. En op kantoor ontplofte een bom, gelukkig zonder slachtoffers. 
Nu woont ze opnieuw in Brussel, maar zodra haar diplomatenstage achter de rug heeft, loert het buitenland opnieuw. Waar de diplomatie haar zal brengen, is nog niet bekend. Het gewoonlijke ritme is twee keer vier jaar op een post in het buitenland. Daarop volgt meestal een periode in België. Verstichel maalt er niet om. “Ik ben al vaak genoeg naar het buitenland geweest. Ik hoef niet per se weer. Al lijken kosmopolische kindertjes me wel leuk. (lacht)”
(tekst: An Olaerts)

meer lezen: www.demorgen.be

Geef een reactie

